Meta Description یا توضیحات متا نوعی از تگ های HTML هستند که توضیح مختصری درباره محتوای صفحه می دهند. توضیحات متا معمولا برای توضیح نتایج جستجو در موتور های جستجو به کار می رود. نمونه ای از توضیحات متا به شرح زیر است:
<head>
<meta name=”description” content=” This is an example of a meta description. This will often show up in search results.”>
</head>
Meta Description چیست؟
تگ های توضیحات بیشتری تاثیری بر رنکینگ و رتبه شما در موتورهای جستجو ندارند اما برای جذب بازدید کننده از موتورهای جستجو بسیار بسیار مهم هستند. همین چند پاراگراف به وبمستر فرصت می دهد تا محتوایش را برای جستجوگرها تبلیغ کند و جستجوگرها را از این که محتوای صفحه همان چیزی است که به دنبال آن می گردند، مطلع می سازد.
با وجود اینکه کلمات کلیدی استفاده شده در توضیحات متا را هوشمندانه انتخاب می کنید، توضیحی را در آن بنویسید که جستجوگر را به بازدید از صفحه شما وادار کند. نکته مهم در نوشتن توضیحات متا این است که توضیح شما ارتباط مستقیم با محتوای صفحه داشته باشد و توضیحات متا هر صفحه منحصر به همان صفحه باشد. توضیحات متا می تواند هر طولی داشته باشد اما موتورهای جستجو نوضیحات بیش از 160 کاراکتر را به طور ناقص نمایش می دهند.توضیحات متا ترجیحا باید بین 150 و 160 کاراکتر باشد.
بهبود توضیحات متا برای سئو
تبلیغات هوشمندانه بنویسید. تگ توضیحات متا قابلیت تبلیغات را از طریق موتور جستجو امکان پذیر کرده است. این تگ بازدید کننده را از نتایج موتور جستجو به سایت شما هدایت می کند و یکی از مهم ترین ابزارهای بازاریابی با موتورهای جستجو است. نوشتن یک توضیح جالب و گیرا با استفاده از کلمات کلیدی مهم می تواند میزان کلیک (click-through rate) را بهبود بخشد. برای افزایش میزان کلیک بر روی نتایج جستجو این نکته را در نظر داشته باشید که گوگل و دیگر موتورهای جستجو کلمات کلیدی مرتبط به عبارت جستجو شده را در توضیحات متا پر رنگ می کند.
از توضیحات متا تکراری خودداری کنید
همان طور که سر تیترها (title) نباید یکسان باشند، Meta description هم برای هر صفحه باید منحصر به فرد باشد. یکی از راه های جلوگیری از Meta description تکراری استفاده از راه های برنامه نویسی برای تولید متای منحصر به فرد برای صفحات اتوماتیک است.
عاملی برای رنکینگ گوگل نیست
گوگل در سپتامبر سال 2009 بیانیه ای داد و در آن اظهار کرد که هیچیک از توضیحات متا و کلمات کلیدی متا تاثیری روی رنکینگ گوگل و الگوریتم های جستجوی وب گوگل ندارند. گوگل از توضیحات متا برای نمایش نتایج بهتر در جستجوها و هنگام جستجوی پیشرفته کاربران استفاده می کند، اما توجه داشته باشید که metaتوضیحات متا تاثیری بر روی الگوریتم های جستجوی وب گوگل ندارد.
علامت گیومه description را ناقص می کند
زمانی که از علامت نقل قول در توضیحات متا استفاده کنید، گوگل توضیحات را می برد و ناقص می گذارد. برای جلوگیری از بریده شدن توضیحات بهتر است که هر کاراکتری به غیر از حروف و اعداد را از توضیحات حذف کنید. اگر علامت نقل قول ( “ ) در توضیحات متا مهم است، می توانید از گیومه تکی ( ‘ ) به عنوان جایگزین گیومه معمولی استفاده کنید.
گاهی اوقات بهتر است که توضیحات متا ننویسید
با این که نوشتن یک توضیح خوب معمولا عاقلانه تر از این است که خود موتور جستجو بخشی از متن را انتخاب کند، اما همیشه هم این طور نیست. این قاعده کلی را از شرکت طراحی سایت موز وب به خاطر داشته باشید که اگر صفحه ای شامل دو یا سه عبارت پر جستجو است، یک توضیحات متا را انتخاب کنید که همه این مطالب را در بر گیرد. اگر صفحه دنباله ای از جستجو ها را در بر می گرفت ( سه یا بیشتر کلمه کلیدی) – مثلا صدها مقاله یا مطلب وبلاگ یا حتی یک راهنمای بزرگ – گاهی اوقات زیرکانه تر این است که به موتورهای جستجو اجازه دهید که خودشان نوضیح مناسب را انتخاب کنند. دلیل آن هم ساده است: وقتی که موتور جستجو انتخاب می کند، توضیحی را انتخاب می کند که شامل کلمات جستجو شده باشد.
زمانی که می خواهید تصمیم بگیرید که آیا از توضیحات متا استفاده کنید یا نه؟ این نکته را از سئوگپ به یاد بیاورید که شبکه های اجتماعی هنگام به اشتراک گذاشتن صفحه شما، از توضیحات متا استفاده می کنند. اگر توضیحات متا نباشد، شبکه های اجتماعی از اولین متنی که پیدا کنند استفاده می کنند. اگر اولین متن صفحه مناسب نباشد، تجربه ناخوشایندی برای بازدید کننده محتوای شما در شبکه های اجتماعی خواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید