به لطف اینترنت،کارهایتان می توانند بصورت یکپارچه هم در داخل و هم در سطح بین المللی اداره شوند.با کوچکتر شدن جهان،محصولات و خدمات شما هرروز می توانند در بازارهای مختلف و جلوی هر مخاطبی ظاهر شوند.با این حال،برای تحقق این امر،به یک مرکز احتیاج دارید – در صورت تمایل،یک نوع دفتر مرکزی آنلاین.راه حل؟ یک وب سایت همه جانبه و حرفه ای.نام دامنه شما آدرسی است که مخاطبان،می توانند شما را به صورت آنلاین پیدا کنند.این دارایی شخصی شما از املاک و مستغلات آنلاین است.یک نام دامنه خوب می تواند برای موفقیت تجارتتان بسیار تاثیرگذار باشد،اما واقعاً چقدر باید برای یک نام دامنه هزینه کنید؟
از آنجایی که تجارت شما تنها چیزی نخواهد بود که از دنیای فناوری بهره می برد،پایداری سطح یکپارچگی برند برای کشف است.به این معنی که وب سایت شما باید مانند سایر حساب های بازاریابی آنلاین یا آفلاین شما-مانند حساب های اجتماعی،آرم،بسته بندی یا کارت ویزیت شما- قابل تشخیص و مخصوص خودتان باشد.
اینجاست که نام دامنه شما وارد بازی می شود. با انتخاب یک نام دامنه ی مشخص و مرتبط با کارتان علاوه بر این که پیدا کردن وب سایت شما توسط بازدید کنندگان (و مشتریان بالقوه) آسان تر می شود،نشان می دهد که شما هویت خاص خود را در اینترنت دارید و تجارت خود را معتبرتر از سایرین ساخته اید.
اما هنگام انتخاب نام دامنه،چه عناصری را باید در نظر بگیرید؟در این راهنمای جامع،ما تمام سؤالاتی را که ممکن است از خودتان بپرسید،از اهمیت یک نام دامنه سفارشی،برای یافتن بهترین ثبت کننده و فهمیدن میزان هزینه نام دامنه شما را پوشش می دهیم:
دامنه چیست؟
اگر وب سایت شما یک خانه باشد،نام دامنه شما آدرس آن است.به طور دقیق تر،به هر وب سایت در جهان یک آدرس IP اختصاصی،اختصاص داده می شود.اما از آنجایی که IP به شکل یک سری اعداد و نقاط نشان داده میشود،یادآوری و تایپ کردن آن برای بازدید کنندگان بسیار سخت می شود.به همین دلیل نام دامنه ساخته شده است که در اصل این برچسب خواناست که به IP خاص یک سایت متصل است.همه دامنه ها “زنده” در سیستم نام دامنه (DNS)،که یک سیستم جهانی است که آدرس ها را به سرورها و صفحات وب اختصاص می دهد،ثبت میشوند.
مثال:آیا می خواهید به سازنده وب سایت ما دسترسی پیدا کنید؟می توانید از دامنه ما: Wix.com یا آدرس IP ما استفاده کنید: 185.230.63.164.در صورت استفاده از هرکدام، به همان صفحه خواهید رسید.
چرا داشتن نام دامنه بسیار مهم است؟
وب سایتتان اولین احساس را در مشتری ایجاد میکند.یک نام دامنه سفارشی به نظر حرفه ای می رسد و به مشتری نشان می دهد که سایت شما معتبر و قابل اعتماد است.
این امر باعث می شود وب سایتتان مکان راحت تری باشد،زیرا یک نام دامنه می تواند نسبت به آدرس IP راحتتر به خاطر سپرده شود و اگر میزبان وب خود را تغییر دهید،همچنان می توانید همان دامنه را حفظ کنید و باعث می شود حضور آنلاین شما با گذشت زمان پایدارتر شود.
اگر می خواهید آدرس ایمیل تجاری خود را (با نام تجاری خود پس از ‘@ ‘) دریافت کنید،دستیابی به دامنه شخصیتان یک گام ضروری است.
از منظر SEO،نام دامنه شما همه چیز را درمورد وب سایتتان به Google نشان می دهد.بنابراین، شانس خود را برای دستیابی به رتبه بالاتر در نتایج جستجو افزایش دهید.
درمجموع،این عوامل در دید آنلاین شما که به فرصتهای شغلی بیشتر و در نهایت – فروش بیشتر – کمک می کند،نقش دارند.به همین دلیل است که ثبت نام دامنه شخصی شما اقدامی اساسی در هنگام ایجاد یک وب سایت حرفه ای است.
توضیح ساختار نام دامنه
ساختار آنچه که معمولاً “نام دامنه” می نامیم از دو بخش تشکیل شده است:نام واقعی (دامنه سطح دوم) و پسوند (دامنه سطح بالا).برای جلوگیری از بروز اشتباه،فهمیدن این موضوع مهم است. برخلاف زبان انگلیسی،نام دامنه از راست به چپ خوانده می شود.این توضیح می دهد که چرا “سطح بالا” در واقع آخرین بخشی است که در URL شما ظاهر می شود.
تعریف SLD ها:دامنه سطح دوم نام واقعی نام دامنه شماست.از بسیاری جهات، SLD شما هویت وب سایتتان است و بنابراین باید نمایانگر خدمات یا محصولات شما باشد.به عنوان مثال،با گرفتن دامنه wix.com ،قسمت SLD wix فعال خواهد شد.
تعریف TLD ها:دامنه سطح بالا به آخرین بخش نام دامنه،پس از آخرین “نقطه” در URL شما اشاره دارد.رایج ترین TLD هایی که هنگام مرور وب با آنها روبرو شده اید عبارتند از “.com” ، “.net” ، “.edu” و “.org”.در اینجا گروه های اصلی TLD که مشاغل و اطلاعات خاص می توانند بدست آورند عبارتند از:
یک_gTLD:دامنه های سطح بالا عمومی رایج ترین پسوندهایی هستند که شما پیدا خواهید کرد مانند: “.com” یا “.org”.با گذشت زمان و تقاضای روزافزون، gTLD های بیشتری به صاحبان وب سایت پیشنهاد شد-این لیست در حال حاضر بیش از هزار نفر را شامل می شود،از جمله “طراحی”، “.biz” یا “.uru”.همه این پسوندها برای ثبت نام در دسترس هستند-اگرچه برخی از GTLD های ثبت شده،مانند “نام” یا “.pro”،به مدارک لازم برای صلاحیت در دستورالعمل های تعیین شده برای هر یک نیاز دارند.
دو_ccTLD:در دامنه های سطح بالا معمولا کد کشور را به صورت دو حرف به یک کشور خاص می شناسند.به عنوان مثال،”.us” مخفف ایالات متحده یا”.za” برای آفریقای جنوبی است.
احتمالاً درباره کلمه “URL” شنیده اید.این واژه مخفف (عبارت Uniform Resource Locator است)در واقع صفحه وب را در آنچه می بینید در مرورگر خود مشاهده می کنید.عناصر زیر،از چپ به راست ساخته شده است:
پروتکل انتقال (HTTP یا HTTP) +نام دستگاه (‘www.) +نام دامنه سطح دوم +نام دامنه سطح بالا +پوشه ها و دایرکتوری ها (هر صفحه خاص از وب سایت)
میزبانی وب چیست؟
برای داشتن یک وب سایت کاملاً حرفه ای،به یک نام دامنه احتیاج دارید،اما برای ذخیره وب سایت خود در یک سرور به یک میزبان وب نیز نیاز دارید -این همان سرویس است که توسط یک شرکت ارائه می شود.به لطف میزبان وب،وب سایت شما وجود دارد و در جایی در اینترنت قابل مشاهده است-به این معنی که هر بار که بازدید کننده آدرس شما را در مرورگر خود تایپ می کند،وبسایتتان نمایش داده می شود.
بیشتر سازندگان وب سایت هزینه میزبانی وب سایت شما و همچنین هزینه های اضافی را برای ثبت دامنه و اتصال آن به سایت خود را ازشما میگیرند.برخی از شرکت هامانند Wix گزینه های انعطاف پذیر تری ارائه می دهند.این برنامه به هرکدام از کاربران خود میزبانی وب رایگان از دومین دکمه “انتشار” و بدون محدودیت زمانی را می دهد.
بهترین قسمت:وقتی سایت خود را با Wix منتشر می کنید،محتوای وب شما روی سرورهای ایمن که در سراسر جهان قرار دارند،ذخیره می شود و وب سایت شما را با روشی ایمن و سریع برای هر یک از بازدید کنندگان قابل دسترسی می کند.
چگونه یک نام دامنه خوب انتخاب کنیم:
اکنون که مفاهیم مهم توضیح داده شده،وقت آن رسیده است که به توضیح درمورد یک نام دامنه خوب بپردازیم.برای اینکه دامنه شما موفق باشد، باید موارد زیررا رعایت کنید:
ساده:نام دامنه باید به اندازه کافی ساده باشد تا مردم بتوانند تلفظ و هجی کنند و به راحتی به خاطر بسپارند.پس بهتر است از استفاده از هجی های عجیب و غریب یا نمادهای دلخواه خودداری کنید.
کوتاه:به دلیل طولانی تر شدن،یادآوری نام دامنه برای بازدید کنندگان سخت تر خواهد بود.
نام تجاری:باید در دامنه ی خود نام کسب و کارتان یا حداقل تنوع آن را درج کنید.(نام تجاری ندارید؟ همین حالا با کمک تولیدکننده نام کسب و کار خودرا ایجاد کنید.)اینکار باعث می شود وب سایت شما فوراً قابل شناسایی و سازگار با سایر عناصر مارک تجاری شما باشد.
رتبه بندی SEO:نام دامنه شما از اولین مواردی است که گوگل هنگام رتبه بندی سایتتان به دنبال آن است.در نظر داشته باشید کلمات کلیدی مرتبط را استفاده کنید که biz شما را توصیف می کند.در صورتی که به دنبال جذب مشتری از طریق SEO محلی هستید،نمونه ها شامل نوع تجارت شما (JohnDoePhotographer.com) یا موقعیت مکانی شما (JohnDoeColorado.com) می باشد.
بیشتر بخوانید:نام (دامنه) چیست؟هنگام انتخاب آدرس در اینترنت باید به عوامل زیادی توجه کنید. برای راهنمایی گرفتن در مورد نحوه انتخاب بهترین نام دامنه برای وب سایت خود،میتوانید بایک مشاور خوب صحبت کنید.
چگونه بفهمم دامنه مورد نظر من موجود است؟
بسیار آسان است!با استفاده از یک ابزار در دسترس بودن نام دامنه،مانند Wix.com می توانید بررسی کنید که آیا نام شما متعلق به خودتان است یا خیر.
در اینجا چگونگی بررسی وضعیت نام دامنه رویایی شما آمده است:یک سرویس بررسی دامنه را انتخاب کنید،ما این جستجوی نام دامنه قدرتمند را توصیه می کنیم،که به شما امکان می دهد تا حد امکان گزینه های مختلف را به صورت رایگان امتحان کنید.از طرف دیگر،می توانید برای یافتن ایده های بیشتر،از یکی از مولد های نام چند دامنه موجود در اینترنت استفاده کنید.سپس یک برنامه افزودنی را انتخاب کرده و دامنه خود را با استفاده از یک ثبت دامنه مانند Wix.com خریداری کنید.
آیا نام دامنه شما قبلاً گرفته شده است؟نگران نباشید- گزینه هایی وجود دارد!به احتمال زیاد دامنه شما با پسوند دیگری (TLD) در دسترس خواهد بود.همچنین می توانید در نام خود تغییراتی ایجاد کنید.نسخه مختصری از دامنه خود را امتحان کنید،یا یک کلمه کلیدی مرتبط با موقعیت مکانی یا حرفه خود اضافه کنید.از طرف دیگر،می توانید از یکی از ابزارهای آنلاین برای یافتن ایده های بیشتر درمورد نام دامنه جدید استفاده کنید.
نحوه خرید نام دامنه
قبل از اینکه کارت خود را بیرون بیاورید و نام دامنه را خریداری کنید،باید بدانید که چرا باید دامنه خود را ثبت کنید.دامنه شما املاک و مستغلات کوچک شما به صورت آنلاین است و به همین ترتیب، ثبت آن باید از طریق مرجع متمرکز انجام شود: ICANN (شرکت اینترنتی برای نامها و شماره های اختصاص داده شده).
برای این که این اتفاق بیفتد،باید دامنه خود را از طریق یک ثبت کننده معتبر،که معتبر برای معامله، از طرف شما با ICANN است،بدست آورید.از این رو ثبت کننده به شما اطمینان می دهد که نام دامنه شما به درستی ثبت شده و به خوبی محافظت می شود.علاوه بر این،مسئولیت مدیریت دامنه شما و پیگیری تجدید ماهانه یا سالانه با آنها خواهد بود.
از آنجا که ثبت کننده ای که انتخاب می کنید کسی است که با دامنه شما سروکار دارد،ما باید به اندازه کافی توصیه کنیم که اعتبار آن را بررسی کنید. بسیاری از رجیسترها در بازار فعال هستند اما همه آنها شرایط یکسانی را ارائه نمی دهند و برخی حتی هزینه های پنهان (مدیریت،تمدید و غیره) را نیز انجام می دهند که دستیابی به دامنه شما را بسیار گران تر از آنچه باید باشد میکند.حتماً به دنبال یک ثبت کننده معتبر باشید و در مورد هزینه ها و سایر شرایط و ضوابط کاملاً شفاف صحبت کنید.
پیشنهاد ما این است که ثبت کننده ای را انتخاب کنید که میزبان وب نیز باشد،تا مطمئن شوید که وب سایت و دامنه شما با یک چتر یکسان به شما پرداخته می شود.به این ترتیب،کل فرایند وب سایت شما در یک مکان متمرکز و آسان قابل دسترسی است.با توجه به اینکه Wix بیش از 150 میلیون کاربر دارد،ما معتقدیم که این انتخابی برتر برای بسیاری از مشاغل در سراسر جهان است.
سایت Wix یک گواهینامه SSL به همه کاربران خود ارائه می دهد و یک اسپانسر افتخار ابتکار Let’s Encrypt برای پخش پروتکل HTTPS در سراسر جهان است.شما 500 مگابایت فضای ذخیره سازی ابری را برای محتوای خود و پهنای باند 500MB به صورت رایگان دریافت می کنید، اما برنامه های Premium نیز برای هر نوع نیاز در دسترس هستند.
هزینه یک دامنه چقدر است؟
قیمت نام های دامنه به عوامل مختلفی بستگی دارد،از جمله:
پسوند دامنه: “.com” یا “.org” اغلب از “.co.uk” یا “.fr” گرانتر هستند.
اینکه دامنه خود را از کجا خریداری می کنید:همه رجیسترها دارای قیمتهای یکسان نیستند،با این تفاوت که در خدمات پس از فروش به این موضوع اشاره نشده است.
شرایطی که شما انتخاب می کنید:تأمین نام شما برای یک یا چندین سال ممکن است بر قیمت معاملات شما تأثیر بگذارد.
محبوبیت کلمات کلیدی شما:همه کلمات ارزش یکسان ندارند -برای مثال، “CarInsurance.com” با قیمت 49.7 میلیون دلار فروخته شد و این گرانترین دامنه ای است که تاکنون فروخته شده است.
محافظت از حریم خصوصی:کلیه دارندگان دامنه موظفند نام و تماس خود را با ICANN ،جایی که در آن در لیست عمومی قرار دارند،به اشتراک بگذارند.نمی خواهید پیدا شود؟ حریم خصوصی دامنه اطلاعات شخصیتان را با یکی از ثبت های شما جایگزین می کند.
با توجه به این عناصر،از برخی از کاربران خواسته می شود هزینه های بالاتری را بپردازند – زیرا این یک بازار رقابتی است،یا به دلیل این که دامنه بسیار مورد نظر است.
اما برای اکثر نام های دامنه،نباید بیش از 20 دلار در سال پرداخت کنید.اگر قیمت بالاتر باشد،به یک تصمیم تجاری تبدیل می شود که شما باید جوانب مثبت و منفی را بررسی کنید.یک سؤال مفیدی که باید از خودتان بپرسید این است: “نداشتن دامنه مناسب چقدر هزینه دارد؟”عدم به رسمیت شناختن فوری،شهرت،ترافیک ارگانیک و فروش ناشی از داشتن دامنه مناسب می تواند از قیمت بالاتر فراتر رود.
نکته:بیشتر برنامه های Premium Wix شامل ثبت نام دامنه رایگان برای سال اول است.علاقه مند؟ می توانید با انتخاب بسته Wix، کار خود را شروع کنید.
دامنه پس زمینه
اگر دامنه از قبل متعلق به شمابوده و در حال ساختن آن هستید، هنوز فرصت هست که بتوانید آن را از پس زمینه دامنه خریداری کنید.فروش مجدد نام دامنه قبلاً گرفته شده به خودی خود به یک صنعت تبدیل شده است،با سایت های حراج و کارگزاران دامنه که دردسر ردیابی صاحب فعلی دامنه را برای شما ذخیره می کند.
در دنیای خرید دامنه،بسیار مراقب باشید،چون متأسفانه کلاهبردار های زیادی در کمین هستند. بهتر است شما از این امر آگاه باشید و به همین دلیل قبل از خرید دامنه از یک فروشنده خصوصی مشورت بگیرید.
در نظر داشته باشید که از آنجا که این یک فضای سودآور برای پول درآوردن است،ممکن است قیمت ها متورم شوند و به راحتی به محدوده 1000 دلار یا 30،000 دلار برسند.همچنین خرید دامنه شما از این مسیر به زمان بیشتری نیاز دارد زیرا این روند بسیار پیشرفته تر از خرید آنلاین است.به تلاش های خود برای یافتن مالک و تماس با آنها و زمان لازم برای مذاکره و پیمانکاری فکر کنید.
اگر برای قدم گذاشتن در این مسیر آماده هستید،یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه خرید دامنه ای که قبلاً ادعا شده است آمده است:
ابتدا باید بفهمید که چه کسی صاحب نام دامنه شماست.برای یافتن اطلاعات مربوطه می توانید از خدماتی مانند WHOis استفاده کنید.با انجام این جستجو باید نام،ایمیل و شماره تلفن صاحب دامنه را بدست آورید.با این حال،مواردی وجود دارد که اطلاعات مالک خصوصی است.خصوصاً مطابق با مقررات نسبتاً جدید GDPR در اروپا – که مراجعه به یک کارگزار حرفه ای را ضروری می کند.
اگر قادر به برقراری ارتباط هستید،با مالک مذکور تماس بگیرید.می توانید برای توضیح درخواست خود ایمیلی ارسال کنید.در اینجا، باید بپرسید که آیا دامنه برای فروش است یا خیر.برای شروع مذاکره می توانید قیمتی را که مایل به پرداخت آن برای دامنه هستید پیشنهاد دهید.
اگر مالک با ایده فروش موافقت کند،باید مبلغی عادلانه را پیشنهاد دهید تا بتوانید قیمتی را انتخاب کنید که هر دو راضی باشید.قبل از شروع مناقصه،برای خودتان بودجه تعیین کنید و مشخص کنید که مایل هستید چقدر هزینه کنید. به این ترتیب،شما محدودیت و بودجه خود را قبل از اینکه روند بسیار طولانی باشد میدانید و میتوانید به عقب برگردید.
هنگامی که هر دو طرف به توافق رسیدند،وقت آن است که پیپ را پرداخت کنید.به منظور محافظت از خود،بهتر است از برنامه پرداخت شخص ثالث مانند Escrow.com برای تسهیل در پرداخت استفاده کنید (همچنین باید هنگام تنظیم بودجه خود،هزینه این سرویس را در نظر داشته باشید).به این ترتیب،احساس امنیت می کنید و فروشنده با دانستن اینکه پرداخت آنها از یک منبع قابل اعتماد تهیه می شود،احساس راحتی می کند.پس از انتقال دامنه، Escrow سیم پول را مجاز می کند.
دیدگاهتان را بنویسید