برای افزایش بازدید سایت از طریق موتور های جستجو، بهتر است موارد زیر را در انتخاب نام دامنه در نظر داشته باشید:
- به خاطر سپردن دامنه: چند نکته برای انتخاب دامنه وجود دارد که مهم ترین آن ها انتخاب دامنه ای است که کوتاه باشد، به خاطر سپردن و تایپ کردن آن آسان باشد.
- استفاده از کلمات کلیدی در دامنه: مدیران سایت باید میان پیدا کردن یک دامنه جذاب, منحصر به فرد, مربوط با نام برند و دامنه ای که در آن کلمات کلیدی وجود دارند, تعادل برقرار کنند. دامنه ای که در آن کلمات کلیدی وجود دارد دو فایده دارد. اول اینکه دامنه خود یک فاکتور مهم است که موتورهای جستجو برای رتبه دادن به سایت ها استفاده می کنند. دومین فایده این است که نام دامنه متنی است که دیگر کاربران اینترنت از آن به عنوان متن برای لینک دادن به سایت شما استفاده می کنند. از آن جایی که متن لینک به سایت شما یکی از فاکتورهای مهم برای یک رتبه خوب است, داشتن این کلمات کلیدی در نام دامنه، تاثیر مثبتی بر رتبه شما دارد.
- خط فاصله ها: اگر نام دامنه شما از دو کلمه تشکیل شده است (مانند examplesite.com)، ممکن است بخواهید که کلمات را برای خوانایی بیشتر با یک خط فاصله از هم جدا کنید: www.example-site.com. همان طور که پیش از این گفتیم استفاده از خط فاصله در دامنه نشانه اسپم بودن است و همچنین نباید بیش از یک خط فاصله در نام دامنه استفاده شود. به همین دلیل بهتر است دامنه هایی با یک کلمه و یا حداکثر دو کلمه انتخاب کنید.
- پسوندهای دامنه غیر از .com : هنگام خریداری یک دامنه، گزینه های زیادی برای انتخاب پسوند دامنه دارید. این را از پویا فضلعلی به خاطر داشته باشید که اگر پسوند .com دامنه مورد نظرتان قابل خرید باشد، حتما آن را خریداری کنید، چراکه بازدید مستقیم به سایتتان را افزایش می دهد. همچنین به صاحبان مطلع از سئو پیشنهاد می کنیم که از پسوندهای غیر رایج مانند .info و .biz و .ws و .name و غیره برای دامنه هایشان استفاده نکنند.
- SubDomainها یا Sub-folderها: به مدیران سایت ها پیشنهاد می کنم که مطالبی که لینکهایارزشمند دارند را در Sub-folderها به جای Subdomainها قرار دهند (مانند وبلاگ ها). استثناهایی هم برای این موضوع داریم مانند استثناهای زبانی. یعنی زبان های مختلف یک سایت را در Subdomain پیاده سازی کنیم ( مانند mozweb.ir برای زبان انگلیسی سایت شرکت موز وب)
- خرید و متصل کردن دامنه ها: همواره خرید صفحات وب و متصل کردن (Redirect) آن ها به سایت های دیگر یکی از کارهایی بوده که متخصصین سئو انجام می داده اند. با وجود این که این کار در گذشته موثر بوده است، اما این را از شرکت طراحی سایت موز وب به خاطر داشته باشید که اگر صاحب یک سایت عوض شود و یا سایت منقضی شود، گوگل تمام رتبه های آن صفحه را از بین می برد.
- زمان مالکیت دامنه: زمان مالکیت دامنه به عنوان یک فاکتور سئو تنها یک افسانه است. زمانی که از Matt Cutts درباره زمان مالکیت دامنه پرسیدند، او گفت: “تا جایی که من می دانم، هیچ موتور جستجویی زمان مالکیت دامنه را به عنوان یک فاکتور برای امتیازدهی استفاده نکرده است. اگر یک شرکت این موضوع را به عنوان یک فاکتور به حساب آورد، ممکن است مشکل ساز شود. مهم ترین دلیل برای تمدید یک دامنه این است که اگر آن دامنه اصلی شما باشد، شما می خواهید ان را برای مدتی نگه دارید و یا این که ترجیح می دهید که دامنه را قبل از منقضی شدن خریداری کنید.
- انتقال دامنه ها: اگر یک طراحی سایت بخواهد که دامنه اش را به یک دامنه دیگر انتقال دهد باید فاکتورهای زیادی را در نظر داشته باشد. همچنین باید مواظب باشید که تمام صفحات و sub-folderها را به صورت صفحه به صفحه متصل کنید. یک متخصص سئو باید مراقب باشد که تمام صفحات یک دامنه را به صفحه اصلی دامنه دیگر متصل نکند.
دیدگاهتان را بنویسید