سئو چیست؟ بهینه سازی سایت چیست؟ | طراحی سایت ارزان | طراحی سایت حرفه ای
محتوا در سئو
چیزی که کاربران می بینند با چیزی که موتورهای جستجو می بینند تفاوت دارد. به این معنی است که کاربران می توانند وب سایت را ببینند یا بخوانند ولی موتورهای جستجو فقط کدهای برنامه نویسی وب سایت را می توانند بخوانند. حتی موتورهای جستجو نمی توانند همه کدهای یک وب سایت را به طور یکسان بخوانند. به طور مثال تازگی ها فلش به نتایج جستجوی گوگل اضافه شده است ولی این محتوای فلش نمی تواند به صورت اچ تی ام ال بهینه سازی شود. علاوه بر این موتورهای جستجو نمی توانند صداها ، ویدئوها و گرافیک ها را ببینند و به دلیل همین موضوع است که موفقیت محتوای وب سایت ها و سئو سایت بر اساس تگ های HTML و متن تعیین می شود.
قابلیت ایندکس شدن محتوا و سایت
ایندکس شدن به این معنی است که روبات های جستجوگر موتور جستجو بتواند به طور صحیح تمام صفحات را ببیند، تمام گوشه و کنارهای سایت را در دسترس داشته باشد، بتواند به راحتی بین صفحات سایت جابجا شود و بتواند تمام محتوای سایت را به درستی ببیند.
تگ های متا در سئو
متا تگ ها کد هایی در هدر سایت هستند که کاربران در حالت معمولی نمی توانند آن ها را ببینند. چند نوع متا تگ اصلی وجود دارد که موتور های جستجو به آن ها اهمیت بیشتری می دهند و در گوگل تاثیر بیشتری دارد.
- متای روبات ها (Meta Robot): به کمک این متا تگ تعیین می کنیم که آیا روبات موتور جستجو این صفحه را ببیند و ایندکس کند یا خیر.
- متای توضیحات صفحه (Meta Description): این یکی از تگ های مهم برای سئو است چرا که به کمک این تگ ما می توانیم توضیحات تفضیلی تر نسبت به عنوان صفحه یا همان title بنویسیم. این توضیحات درباره همین صفحه از سایت است. این متا تگ در موتور های جستجو زیر عنوان صفحه قرار می گیرد.
- متای کلمات کلیدی (Meta Keywords): به کمک این متا تگ می توانیم کلمات کلیدی صفحه را برای موتور جستجو تعیین کنیم.
توجه داشته باشید که متا تگ ها به تنهایی برای سئو سایت و بهینه سازی سایت کافی نیست، بلکه باید از تمامی تکنیک ها استفاده کنیم تا سئو موفق داشته باشیم. پس به تگ های html بپردازیم تا یاد بگیریم که محتوای مناسب برای سئو بنویسیم:
عنوان در سئو (title)
مهم ترین مسئله برای سئو سایت تعیین یک عنوان مناسب برای هر صفحه است. عنوان باید مهم ترین کلمات کلیدی آن صفحه را در بر داشته باشد. همچنین عنوان باید در مورد محتوای آن صفحه باشد.
تگ های هدینگ H1، H2، H3، H4، H5، H6
این تگ ها محتوای مهم هر صفحه را شامل می شود که معمولا به سلیقه مالک وب سایت تعیین می شود. درجه اهمیت این هدینگ ها براساس عدد همراه آن ها می باشد، به این معنی که هر چقدر عدد همراه آن ها کوچکتر باشد، آن تیتر از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.
ارتباط محتوای صفحه
ارتباط محتوای صفحه را همیشه در نظر داشته باشید. این به این معنی است که هر لغتی که در عنوان و متا تگ های صفحه استفاده می کنید، حتما باید در محتوای متن صفحه موجود باشد. این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر متنی را در صفحه مخفی کنید و یا از فهرست کلمات استفاده کنید، موتور جستجو و گوگل برای شما جریمه اعمال می کند.
آدرس صفحه (URL)
ساختار آدرس صفحات سایت باید به گونه ای باشد که هم از لحاظ توصیفی و هم از نظر معنایی عالی و قابل ایندکس شدن باشد. برای مثال http://mozweb.ir/%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%aa
برای افزایش قدرت سئو محتوای صفحه و افزایش رتبه سایت در گوگل ، مهم است که آدرس صفحه برچسب داشته باشد و این صفحه محتوای یکسانی داشته باشد.
عکس در سئو
عکس توسط موتور جستجو و گوگل پردازش نمی شود اما به کمک مشخصه های عکس می توانیم به موتور جستجو موضوع عکس را معرفی کنیم تا آن عکس نیز به خوبی ایندکس شود. در بین مشخصه های عکس، ویژگی آلت (ALT) اهمیت بسیار بالایی دارد. در این مشخصه، عکس را توصیف می کنیم. برای مثال برای عکس یک شرکت می توانیم مشخصه آلت را “شرکت طراحی سایت” قرار دهیم.
لینک های خروجی
لینک خروجی عاملی است که میزان اطمینان به سایت را افزایش می دهد. با استفاده از لینک های خروجی به سایت های مشابه با مطالب مرتبط لینک بدهید تا کاربران بتوانند از منابع دیگر و مرتبط به آن صفحه استفاده کنند.
نقشه سایت
در نهایت وب سایت شما باید فایل نقشه سایت داشته باشد. این فایل با پسوند xml شناخته می شود. نقشه سایت فرآیند ایندکس شدن سایت در موتر جستجو را برای موتور های جستجو و گوگل آسان تر می کند.
کلمات کلیدی
برای مدیریت نتایج جستجو باید از لغات کلیدی استفاده کنید. همانطور که شما محتوای یک کتاب را با نگاه به لغات کلیدی آن کتاب متوجه می شویم، در وب سایت هم کلمات کلیدی که در متن و محتوای صفحه وجود دارد، موضوع اصلی آن صفحه را نشان می دهد. گوگل و موتور جستجو مدخل ورودی کاربران به وب سایت است چراکه کاربران برای پیدا کردن یک سایت اولین کاری که انجام می دهند، جستجو برای کلمات کلیدی است. از متن هایی مانند “صفحه اصلی”، “نام شرکت ها” و “خانه” اجتناب کنید.
رقابت برای بهینه سازی سایت و سئو با آنالیز لغات کلیدی شروع می شود. شما تعدادی کلمات کلیدی که برای سئو مناسب است را انتخاب می کنید و کارشناس های سئو این کلمات را آنالیز می کنند و بهترین کلمه را به شما معرفی می کنند. کلمات کلیدی لغاتی مانند “طراحی سایت” یا “شرکت طراحی سایت” است که شما را در راستای دستیابی به اهداف رقابتی تان کمک می کند.
نکات اصلی سئو
محتوا
پایه اصلی سئو است. در واقع می توان گفت که بدون محتوای خوب حرفی برای گفتن در بهینه سازی سایت و موفقیت در فضای وب ندارید. محتوا باید باکیفیت باشد و برای موتورهای جستجو قابل خواندن و در دسترس باشد.
لغات کلیدی بهینه سازی
ما با استفاده از لغات کلیدی است که کاربران را به سمت سایت شما هدایت می کنیم. با استفاده از کلمات کلیدی است که سایت شما دسته بندی می شود. پس یکی از چالش های مهم در بهینه سازی سایت ، انتخاب کلمات کلیدی است. بهترین روش برای انتخاب کلمه کلیدی و یافتن کلمه کلیدی ، انتخاب موضوعی است که در مورد آن می خواهیم بنویسیم. پس از آن وقتی که چندین کلمه کلیدی را انتخاب کردیم، با استفاده از ابزارهای سئو ، فراوانی لغات را بررسی می کنیم و آن لغات را با توجه به هدف هایمان و رقابت موجود برای آن کلمات کلیدی، انتخاب می کنیم. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که عبارت “کلمه کلیدی” الزاما به یک کلمه دلالت نمی کند و در بیشتر مواقع این عبارت به اصطلاح ها اشاره می کند.
بهینه سازی
زمانی که لیستی از کلمات کلیدی تهیه کردید، باید از تمام ابزارهای بهینه سازی برای محتوای خود استفاده کنید. تعدادی از این ابزارها عبارتند از: عنوان (title)، هدینگ ها (h1، h2، h3 و…) و متای توضیحات (توضیحات مختصری از صفحه)
اعتبار
باید به موتورهای جستجو این موضوع را نشان دهیم که سایت ما معتبر است. این موضوع به کمک لینک هایی که سایت های دیگر به سایت شما می دهند محقق می شود. لینک هایی که از سایت های معتبر، پرتال ها، شبکه های اجتماعی مرتبط و سرانجام از وبلاگ ها به سایت شما داده می شود، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به کمک این لینک ها است که شما با کلمات کلیدی بیان شده، به رتبه بالاتر گوگل دست یابید.
خدمات حرفه ای شرکت سئو
بهبود وضعیت سئو سایت تصمیم بسیار مهمی است که می تواند به شما در صرفه جویی زمان و هزینه کمک کند و در نهایت سایت شما را به مراتب ترفیع بخشد. اما همین سئو اگر توسط کارشناس مجرب انجام نشود، می تواند به اعتبار سایت شما در اینترنت آسیب برساند. قل از شروع کار بهینه سازی سایت و سئو درباره سئوکار و آن شرکت طراحی سایت تحقیق کنید. تعداد زیادی کارشناس سئو و مشاور سئو وجود دارد که خدمات سئو را برای مالکان سایت ها انجام می دهند. این خدمات عبارتند از:
- بازبینی محتوا و ساختار سایت
- بررسی فنی سایت از لحاظ توسعه وب سایت مانند فضای هاستینگ، ریدایرکت های سایت، صفحه هایی که خطا و ارور دارند، کدهای جاوا اسکریپت و …
- ایجاد محتوا
- مدیریت و بهبود سایت در زمینه تجارت آنلاین
- بازبینی کلمات کلیدی
- آموزش سئو
این نکته را از موز وب در نظر داشته باشید که تبلیغ در گوگل تنها شما را به طور موقت در نتایج جستجو گوگل بالا می آورد. گوگل هیچوقت برای بهبود دائمی جایگاه شما در نتایج جستجو، هیچ هزینه ای نمی گیرد.
ابزارهایی مانند وبمستر گوگل (Google Webmaste Tools)، وبلاگ رسمی وبمسترها (Webmasters Central Blog) و انجمن رسمی (Official Forum) وجود دارد که اطلاعات مفیدی برای بهینه سازی سایت شما برای موتور جستجو را در اختیار شما قرار می دهد.
دیدگاهتان را بنویسید