متن جایگزین قسمت نمایان و قابل کلیک لینک است. در بیشتر مرورگرهای مدرن رنگ این متن آبی است.
<a href=”http://mozweb.ir”>شرکت طراحی سایت</a>
قالب اختیاری
متن جایگزین مناسب برای سئو, کوتاه و مرتبط با صفحه هدف است.
متن جایگزین چیست؟
متن جایگزین همان کلمات و کاراکترهای نمایانی است که زمان لینک دادن به یک آدرس یا سندی در وب از آن استفاده می کنیم. در عبارت “موز وب یک شرکت طراحی سایت است که خدمات سئو را نیز انجام می دهد” دو متن جایگزین متفاوت برای دو لینک متفاوت داریم. “شرکت طراحی سایت” متن جایگزین برای اشاره به http://mozweb.ir و “خذمات سئو” متن جایگزین برای اشاره به http://mozweb.ir/خدمات-سئو/ است.
موتورهای جستجو از این متن برای فهمیدن موضوع صفحه هدف استفاده می کنند. در مثال بالا لینک ها به گوگل می گویند که اگر کسی به جستجوی عبارت “شرکت طراحی سایت” پرداخت، گوگل فکر می کند که http://mozweb.ir یک صفحه مرتبط به عبارت “خدمات سئو” است و اینکه http://mozweb.ir به “خدمات سئو” مرتبط است. اگر چندین سایت خیال کنند که یک صفحه مربوط به یک عبارت خاص است، آن صفحه می تواند برای آن عبارت رتبه خوبی کسب کند (حتی اگر آن عبارت هیچوقت در متن نباشد).
در مثال بالا “شرکت طراحی سایت و خدمات سئو” متن جایگزین برای این لینک است.
پیشنهادهای طراحی سایت برای بهبود متن جایگزین
با پیشرفته تر شدن موتورهای جستجو, آن ها از روش های بهتر و موثرتری برای اندازه گیری رتبه سایت ها استفاده می کنند. یکی از مواردی که باید رعایت کنیم مرتبط بودن لینک است. مرتبط بودن لینک باید هم در محتوای صفحه منبع و هم در محتوای متن جایگزین رعایت شود. این یک امر طبیعی است که باید هنگام لینک دادن به مطالب روی وب آن را رعایت کنیم.
برای بهتر فهمیدن مطلب یک مثال می آوریم. تصور کنید که یک نفر وبلاگی درباره مداد رنگی دارد. او برای بالا بردن سطح علمی اش به مطالعه مطالب دیگران روی اینترنت راجع به مداد رنگی می پردازد. حالا تصور کنید به مطلب جالب راجع به اثرات روانی رنگ مداد رنگی برخورد می کند. او هیجان زده می شود و به وبلاگ خودش می رود و شروع به نوشتن این مطلب برای دوستانش می کند.
زمانی که مشغول به نوشتن است و به آن مقاله لینک می دهد باید یک متن جایگزین برای لینک مقاله انتخاب کند. او می تواند متنی شبیه “کلیک کنید” را انتخاب کند، اما بهتر است که متنی را انتخاب کند که به مطالب مقاله مرتبط باشد. در این مثال او “تاثیرات روانی رنگ های مداد رنگی” را انتخاب می کند. یک نفر دیگر که به این مقاله لینک می دهد ممکن است که از متن جایگزین “انتخاب رنگ مداد رنگی و تاثیر آن بر روی مغز” استفاده کند.
این ابزار قدرتمند برای موتورهای جستجو بسیار مهم است. موتورهای جستجو به کمک متن جایگزین می توانند بفهمند که صفحه هدف راجع به چیست و به کدام عبارات مرتبط است. این عامل زمانی که با ابزارهی پردازش زبان ترکیب می شوند، ابزارهای تشخیص ارتباط لینک ها را بسیار قدرتمند می کند.
یکی دیگر از ابزارهای مهم تشخیص ارتباط لینک ها، منبع لینک ها و اطلاعات صفحه هدف لینک است. برای مثال با توجه به اینکه کسی از صفحه ای با موضوع مداد رنگی به مقاله ای راجع به مداد رنگی لینک داده است، موتورهای جستجو به ارتباط موضوعی این دو صفحه پی می برند.
زمانی که گوگل الگوریتم هایش را با الگوریتم پنگوئن به روز رسانی کرد، بیشتر در متن های جایگزین به جستجوی کلمات کلیدی پرداخت. اگر تعداد زیادی از لینک های ورودی به یک سایت، متن جایگزین دقیقا یکسان داشته باشد، موتورهای جستجو مشکوک می شوند و احتمال می دهند که این لینک ها به طور طبیعی داده نشده اند. پس بهتر است که برای کسب کلمه کلیدی از متن های جایگزینی استفاده کنید که موضوع یکسانی داشته باشند. توجه داشته باشید که متخصصان سئو زمانی که از چند متن جایگزین مختلف استفاده می کنند نتیجه بهتری نسبت به متن های جایگزین یکسان می گیرند.
نکات کلیدی:
- اگر چندین لینک با کلمات کلیدی مناسب در متن جایگزین طراحی سایت به یک صفحه لینک دهند، آن صفحه شانس خیلی خوبی برای به دست آوردن رنکینگ و رتبه خوب دارد. یکی از مثال های بارز این موضوع را می توان در نتایج جستجو برای عبارات “کلیک کنید” و “ادامه مطلب” ببینیم. این عبارات معمولا رتبه خوبی ندارند.
- مردم مایلند با استفاده از نام دامنه یا تیتر صفحه در متن جایگزین به صفحه ای لینک دهند. پس برای متخصصان سئو این یک مزیت است که از کلمات کلیدی در این دو قسمت استفاده کنند.
- تعداد بالای لینک های ورودی به یک صفحه با متن جایگزین دقیقا یکسان گوگل را مشکوک می کند. سپس گوگل با استفاده از روش های خاص به موشکافی لینک ها می پردازد.
- استفاده از متن های جایگزینی که کلمات کلیدی زیادی را در خود جای می دهد، توصیه نمی شود.
اهمیت اولین متن جایگزین
آزمایش های موز وب نشان می دهد که اگر در یک صفحه دو لینک به URLهای یکسان لینک دهند، گوگل تنها متن جایگزینی که در اولین لینک استفاده شده را می بیند.
دیدگاهتان را بنویسید