برندسازی برای هر شغلی فوق العاده مهم است. این فقط لباس نیست که میتواند تبدیل به برند شود و شرکت را معروف کند، بلکه نوعی هستی است که اگر به درستی ساخته شود،به شما کمک می کند مخاطبان ومشتریان جدید خود را در این مسیر جذب کنید.
وقتی نوبت به برندسازی رسانه های اجتماعی برای تجارتتان می رسد،تمایل دارید به جنبه های بیشتری بپردازید.از ایجاد و برنامه ریزی محتوای اجتماعی گرفته تا مشارکت و پذیرایی از مخاطبان خود،توسعه و حفظ برند اجتماعی شما می تواند به یک شغل برایتان تبدیل شود.
هرچند نگران نباشید با راهنمایی صحیح، موقعیت یابی شغلتان در رسانه های اصلی اجتماعی مانند فیس بوک ، اینستاگرام و توییتر می تواند یک کار بدون دردسر باشد.
در زیر می خواهیم 10 قدم مورد نیاز را به شما اموزش دهیم تا بتوانید با برندسازی رسانه های اجتماعی خود شروع به کار کنید:
1. مخاطبتان را تعریف کنید
وقتی برای اولین بار کار خود را شروع کردید، مجبور شدید یک تن در بشقاب خود بکشید. از طراحی لوگو گرفته تا یادگیری اصول حسابداری مشاغل کوچک (و موارد دیگر)،شما کارهای زیادی انجام داده اید تا بتوانید امروز در اینجا باشید. اکنون زمان آن رسیده است که جنبه های عملی آنچه را که قبلاً انجام داده اید در استراتژی رسانه های اجتماعی خود اعمال کنید.
در حال حاضر زمینه را برای شناسایی مخاطبان مورد نظر خود فراهم کرده اید.این شروع خوبی برای یافتن مخاطبانی است که می خواهید از طریق برندسازی رسانه های اجتماعی به آنها برسید، زیرا این دو نباید به طرز دراماتیک متفاوت باشند.شناخت مخاطبی که می خواهید بدست اورید و ان را حفظ کنید به شما کمک می کند تا یک هویت تجاری را بسازید که با آنها طنین انداز شود.
به کمک نیاز دارید؟مرکز تحقیقات پیو بینش زیادی در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی در چندین جمعیت آماری ارائه می دهد. بعد از فهمیدن آنچه در شبکه های اجتماعی مخاطب اصلی شما بیشترین استفاده را دارد ، حتی می توانید مخاطبان خود را برای افزایش دسترسی در نظر بگیرید. با احتیاط ادامه دهید. ریخته گری بیش از حد از شبکه اطمینان حاصل نمی کند که مشتریان جدیدی را که می خواهید هدفشان را “خالص” کنید.
2. شبکه های مناسب را برای مخاطبان خود انتخاب کنید
بعد از اینکه در بخش قبلی به آمار جمعیت مخاطبان خود پرداختید، وقت آن است تا اطمینان حاصل کنید که در شبکه های اجتماعی مناسب هستید تا به آنها برسید.
حضور در هر شبکه اجتماعی ضروری نیست. حسابهایی را که برای ارسال برنامه ریزی می کنید انتخاب کنید تا مخاطبان شما نیز به طور منظم فعال باشند.اگر قصد ندارید آن را حفظ کنید،بهتر است در یک شبکه اجتماعی خاص حساب کاربری نداشته باشید.
یک استثنا وجود دارد و آن Facebook است. بزرگترین شبکه اجتماعی جهان که غیرقابل اجتناب است و تجارت شما باید به نوعی در آن فعال باشد – مهم نیست صنعت شما چیست و یا مخاطبان شما چه کسانی هستند.
علاوه بر پلتفرم مارک زاکربرگ، برخی از کانالهای اصلی هستند که باید برای حضور آنلاین خود آنهارا در نظر بگیرید:
توییتر:عالی برای آگاهی در ساختمان.استفاده از هشتگ به شما امکان می دهد تا به افرادی با علاقه های مشابه دسترسی پیدا کنید که ممکن است در مخاطبان هدف مستقیم شما نباشد.
لینکدین:اگر در صنعت تجارت به تجارت (B2B) کار می کنید یا یا یک بخش خاص اداری را هدف قرار داده اید،این گزینه می تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد.پست ها معمولا سرگرم کننده و دارای اطلاعات هستند.
اینستاگرام: برنامه اشتراک عکس هم برای آگاهی از برند و هم برای ایجاد روابط مفید است. در ابتدا،کاربران اینستاگرام بیشتر جوانان بودند اما امروزه تقریباً در تلفن همه افراد از جمله مادربزرگ شما هم هست.
البته هر کانال اجتماعی با معیارها ، آمار جمعیتی ، ابزارها و عادات خاص خود همراه است.برای کسب اطلاعات بیشتر،با راهنمای ما مشورت کنید.
قسمت اول بازاریابی رسانه های اجتماعی: فیس بوک،اینستاگرام،توییتر و لینکدین.
بازاریابی رسانه های اجتماعی قسمت دوم: Pinterest ، Medium و YouTube.
3.حساب رسانه اجتماعی بازرگانی برای خود باز کنید
سورپرایز:حساب های “تجارت” در کانال های اصلی اجتماعی (مانند Facebook ، Instagram و LinkedIn) ویژگی های تجاری بیشتری را ارائه می دهند. بنابراین،اگر این کار را نکرده اید،لازم است که حساب های رسانه اجتماعی کسب و کار ایجاد کنید یا حساب های موجود خود را به حساب تجاری تبدیل کنید.
این نوع حسابها نه تنها به شما امکان می دهد که پست های خود را تبلیغ کنید،بلکه ابزارهای مفیدی برای تجزیه و تحلیل به شما نشان می دهند که پست های شما چگونه عملکردی دارند و بینش بیشتری در مورد مخاطبانتان در سیستم ارائه می دهند.به عنوان مثال، در اینجا یک راهنمای عالی وجود دارد تا به شما نشان دهد که چگونه می توانید یک صفحه کسب و کار در Facebook ایجاد کنید که طرفداران شما دوست داشته باشند.
برای اینکه به حد ممکن مشروع به نظر برسید،باید تجارتتان را در حساب های رسانه های اجتماعی خود تأیید کنید.این به کاربران نشان می دهد که شما حساب تجاری “رسمی” برای نام تجاری خود هستید.روند هر شبکه اجتماعی دستورالعمل های خاصی را دنبال خواهد کرد،اما به ما اعتماد کنید ، اینکار ارزش وقت و تلاش را دارد.
حتی اگر هنوز محتوایی برای به اشتراک گذاری ندارید،حداقل باید مشخصات خود را برای شبکه اجتماعی که وارد شده اید،پر کنید.این شامل یک عکس یا آرم از شغل شما،پیوندی به وب سایت حرفه ای شما و شرح مختصری در مورد تجارت شما می باشد.
4.یک شخصیت بسازید
قدم بعدی شما ایجاد یک شخصیت برای حضور در رسانه های اجتماعی است.میتوانید نامش را هر چه دوست دارید بگذارید:یک هویت رسانه های اجتماعی، شخصیت دیجیتال ،یک شخصیت اصلی تغییر دهنده 2.0 – آنچه مهم است این است که این شخصیت 100٪ با پیام مارک شما تنظیم شده است و از آنچه که در شغل شماست می گوید.به نوبه خود ،این امر بر نحوه پاسخگویی به پیام ها در شبکه های اجتماعی و محتوای تولید شده برای آنها تأثیر خواهد گذاشت.
گفتارتان را پیدا کنید
ابتدا تصویری را که برند شما به ارزش چهره به مخاطبان خود نشان می دهد،شناسایی کنید. اکنون آن را تجسم کنید.چه تصویر کسب و کار شما جدی و حرفه ای باشد،از صمیمی و محبت امیز باشد یا خنده دار و سرگرم کننده باشد،گفتار شما نیز باید با آن هماهنگ باشد.قوام نقش بزرگی در موفقیت رسانه های اجتماعی بازی می کند،اما فقط به ارسال پست محدود نمی شود.شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که اگر شخصی در فیس بوک و توییتر سؤالی بپرسد،پاسخی که دریافت می کند محترمانه است و لحن را حفظ می کند.
اگر در شناسایی شخصیت برای نام تجاری خود مشکلی دارید،میتوانید برای مدل سازی از یک شخص واقعی،مانند یک شخص مشهور استفاده کنید تا زمانی که شخصیت با شغل شما مطابقت نداشته باشد،مشکلی ندارد.
مهم نیست چگونه فقط مهربان باشید
مهم نیست که چگونه به شخصیت خود نزدیک شوید،کاری که باید انجام دهید این است که با دنبال کنندگان خود تا حد ممکن “مهربان” صحبت کنید.مطمئناً،به نمایندگی از نام تجاری خود صحبت می کنید،اما این مهم است که پیروان شما احساس کنند نگرانی های آنها را درک میکنید و به عنوان یک شخص دیگر به سوالات پاسخ می دهید و نه کسی که فقط به دنبال پول است.حتی اگر قصدتان پول دراوردن است نشان ندهید،چون این احتمال وجود دارد که شما بتوانید پشتیبانی از مشتری را در شبکه های اجتماعی نیز ارائه دهید ، اما این یک موضوع کاملا دیگر است که درحال حاظر دوستان و همکاران ما در وبلاگ Wix Answers به طور گسترده درمورد ان توضیح میدهند.
راه دیگر برای رسیدن به این هدف استفاده از پست افرادی است که برای تجارت شما کار می کنند.این چهره ای به برند می دهد و آن را انسانی تر می کند.حتی می توانید به عنوان سخنگوی اختصاصی بروید تا چهره برندبرای محتوای شما باشد، اما ضروری نیست.نشان دادن افراد مختلفی که برای پست های شما در شغل خود فعالیت می کنند می تواند پشت پرده کسب و کار شما را نشان دهد اینکار می تواند روی دنبال کنندگان شما تاثیر مثبت بگذارد.
از نام تجاری بصری غافل نشوید
من در مورد تراز کردن مارک تجاری و اجتماعی شما در بخش شخصیت بسیار صحبت کردم اما کارتان اینجا به پایان نمیرسد و به نام تجاری بصری شما گسترش می یابد،منظور از این بخش رنگ های استفاده شده و تصاویری که در شبکه های اجتماعی ارسال می کنید است.البته این امر به نوع محتوایی که برای ارسال آن برنامه ریزی کرده اید نیز بستگی دارد که در ادامه به آن میپردازیم،اما این جنبه ای است که با رفتن شما قوی تر می شود.
یک نمونه خارق العاده از مارک های بصری که توسط نوشیدنی های بی ضررساخته شده به خوبی طراحی شده است.پرش از صفحات فیس بوک به حساب های توییتر و اینستاگرام، همه یک سبک بصری بسیار سازگار است.از تصاویر روی جلد موجود در هر حساب تا استفاده از نمودارهای venn هنگام معرفی یک نوشیدنی جدید ، پایین به نوع فونت مورد استفاده در تصاویر ، همه چیز در اینجا نشان می دهد که یک شخصیت برند قوی نیز می تواند به صورت تصویری ترجمه شود.
5.شروع به تولید محتوا کنید
اکنون زمان ان رسیده که بنشینید و مطالبی را که به طور مرتب باید ارسال کنید را بنویسید.از آنجا که این بخش اصلی رسانه های اجتماعی است ، پس نمیتوانید انرا سرهم بندی کنید و انتظار موفقیت داشته باشید.
رعایت این چند نکته در مورد محتواهایی که ارسال می کنید مهم است:
یکی اینکه همه پست های شما لزوماً نباید مربوط به تجارتتان باشند.بخشی از بازاریابی محتوا ارائه مطالبی است که ممکن است به طور مستقیم با محصول یا خدمتی که کسب و کار شما ارائه می دهد ارتباط نداشته باشد اما هنوز هم به مخاطبان شما ارزش می بخشد. ارزش کلیدی است!پست های شما می توانند به صورت پیوندهایی به وبلاگهایی مانند این یکی یا انواع دیگر پستهای جذاب مانند اینفوگرافیک ، توصیفات و موارد دیگر وارد شوند.مهم نیست که محتوا چیست ،فقط باید با لحن و شخصیت شما از شغلی که قبلاً تعریف کرده بودید مطابقت داشته باشد.
مورد دیگری که می تواند مفید باشد این است که از کاربران بخواهید برایتان مطالبی تهیه کنند. البته ،راحت بنظر نمیرسد.به این روش محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC گفته می شود.این روش ممکن است زمانی موفقیت آمیز باشد که نکات زیر را انجام داده باشید،مهمترین نکته این است که شما مشتریان خود را ترغیب کنید تا با محصولی که از شما خریده اند عکس یا ویدیویی بگیرند و برایتان ارسال کنند تا یک بررسی یا نحوه استفاده ی منحصر به فرد از آن داشته باشید.
روش دیگر UGC این است که مشتریان یا هواداران شما آنچه را برای زندگی،سرگرمی و غیره انجام می دهند ضبط کنند یا اینکه چگونه تجارت شما از یک طریق یا روش دیگر به آنها کمک می کند.شما به نوبه خود،نه تنها بازخورد بالقوه تغییر بازی و با ارزش را دریافت می کنید، بلکه می توانید محتوای کاربر خود را نیز در کانال اجتماعی خود ارسال کنید.اینگونه برنده هستید!
برای محتوای UGC،باید مجموعه کاملی از قوانین را بین محتوای استفاده شده و نحوه استفاده از آن برای اهداف بازاریابی خود تعیین کنید.اینکار می تواند از ایجاد دردسر هم برای شما و هم برای کاربر جلوگیری کند.
به نمونه ای عالی از UGC نیاز دارید؟این همان کاری است که ما در Wix انجام می دهیم – نوع.
نگران این هستید که در طولانی مدت محتوای کافی نداشته باشید؟نگران نباشید،به مرور کارتان آسانتر خواهد شد، به خصوص وقتی که این کار را برای مدتی طولانی انجام داده باشید.هنگامی که به مخاطبان و هویت برند خود توجه کنید،پیدا کردن یا ایجاد محتوا برای کانال های اجتماعی کار اسانی خواهد شد و مثل اول که کار را شروع کردید دشوار نخواهد بود.
به یاد داشته باشید که برخی از مطالب شما می توانند پس از مدتی مورد استفاده مجدد قرار گیرند یا در پست های مختلف مجدداً استفاده شوند،درحالیکه برخی از مطالب تاریخ انقضا دارند و فقط یک بار می توان از آن استفاده کرد.
هنوز هم تردید دارید؟به رقبای خود و سایر حساب های اجتماعی که تحسین می کنید، نگاهی بیاندازید تا نوع محتوایی را که روزانه ارسال می شود،ببینید. اگر می توانید یکی از این پست ها را با مارک خود تراز کنید، به دنبال آن باشید!به ایده های بیشتری نیاز دارید؟برخی از ایده های رسانه های اجتماعی را که می توانید در مورد برند خود اعمال کنید،بررسی کنید.
6.یک تقویم اجتماعی ایجاد کنید.
پس از ایجاد محتوای کافی برای چند هفته (شاید هفته ها، اما بیشتر می تواند بهتر باشد)،باید آن را به شکل آسان تقویم رسانه های اجتماعی سازماندهی کنید.این به شما امکان می دهد تا به راحتی بدانید که چه پست هایی در چه زمانی و در چه شبکه های اجتماعی باید پخش شوند.
اگر می خواهید تقویمتان بسیار کارآمد باشد، می توانید از ابزارهایی مثل Buffer یا Hootsuite برای ایجاد تقویم اجتماعی خود استفاده کنید و محتوای خود را برای ارسال خودکار به شبکه های خود برنامه ریزی کنید. این سکوها نه تنها مکانی را برای شما فراهم می کنند که بتوانید به راحتی تقویم خود را بسازید،بلکه تحلیل های مفیدی را نیز در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از آنها استفاده کنید.
هنگام تنظیم تقویم،مهم است که با تعداد دفعاتی که قصد ارسال در یک شبکه اجتماعی را دارید ، سازگار باشید.
در حالت ایده آل، برای به دست آوردن بهترین نتیجه، باید درج پست را مدنظر قرار دهید:
فیس بوک: 1 پست در روز
اینستاگرام: 1-2 پست در روز
توییتر: 15 توییت در هر روز
لینکدین: 1 پست در روز
پینترست: 11 پین در روز
سایت CoSchedule از یافته های 14 تحقیق پژوهشی برای اعداد فوق استفاده کرد، اگرچه برخی از مطالعات بسیار متفاوت است.
اگر نمی توانید تعداد پست های حداقل یا پیشنهادی در روز را برآورده کنید،عیبی ندارد.روی کیفیت پست خود تمرکز کنید و در صورت امکان تعداد پست هارا افزایش دهید.
7.افزایش آگاهی با تبلیغات اجتماعی
تبلیغ تبلیغات شما در شبکه های اجتماعی راهی عالی برای جلب توجه مخاطبانتان است اینکار اصلا شرم آور نیست بلکه این همان راهی است که شمارا به هدفتان میرساند.
در حالی که تبلیغ یک راه سریع برای جلب توجه افراد به سمت شما است و به نوبه خود نمایه اجتماعی شماست، ممکن است در ابتدا نخواهید این کار را بکنید.تصور کنید که یک تبلیغ بسیار هدفمند را در اینستاگرام مشاهده می کنید و تصمیم می گیرید از پروفایل تبلیغ کننده بازدید کنید، فقط در مجموع می توانید دو پست در این حساب پیدا کنید.در حالی که از نظر فنی هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد، این پیام را دریافت میکنید که این حساب بسیار جدید است و اعتماد ایجاد شده توسط یک حساب کاربری دیگر را به این جدول القا نمی کند.
هنگامی که چند هفته به طور منظم پست گذاشتید،با محتوای کافی برای ارائه به دنبال کنندگان ، اولین پست خود را در نظر بگیرید.به این ترتیب، یک مشتری بالقوه جدید می تواند به نمایه شما برود و تعداد قابل توجهی از پست ها را ببیند. محتوای بیشتر این شانس را به شما می دهد که کاربران دوباره به وب سایت یا کانال های اجتماعی شما برگردند.
8.با اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی کار کنید
تقریباً مانند تبلیغات اجتماعی، کار با اینفلوئنسر
در رسانه های اجتماعی روش دیگری برای جلب توجه مشتری های بیشتر است.این یک روش غیرمستقیم است که بیننده احساس طبیعی تری می کند، زیرا شخصی است که در مورد محصول یا خدمات شما صحبت می کند و نه یک سطح فروش مستقیم از طرف شما.
یافتن اینفلوئنسر مناسب برای کار می تواند زمان بر باشد.طی کردن این مسیر شما را مجبور می کند تا تحقیقات گسترده ای را در مورد یک اینفلوئنسر خاص انجام دهید و ببینید مخاطبان آنها شبیه به مخاطبان شما است یا شخصی که می خواهید از آن استفاده کنید.فقط از جانب یک طرفدار،با یک اینفلوئنسر که مخاطبش با مخاطب شما متفاوت است،ارتباط برقرار نکنید. اگر می خواهید این کار را انجام دهید،اما فقط انتظار یک تغییر بزرگ از این روند را نداشته باشید.همچنین حتما لازم نیست که با بزرگترین ومحبوب ترین نام ممکن کارکنید.ریزنمایشگاه ها یکی دیگر از مسیرهای پرطرفدار است که افراد کمتر آنها را دنبال می کنند اما می توانند تأثیرات زیادی بر طرفداران خود داشته باشند. آنها از یک روش خاص استفاده می کنند، اگر تشخیص دهید که به شیوه های صحیح هم تراز شده اید، می تواند برای شما مفید باشد.مهم نیست که چه کسی، هر کس را انتخاب کردید که با او کار کنید باید مانند یک همکاری طبیعی جلوه کند.
9.طرفداران خودرا درگیر کنید
ساخت مارک رسانه اجتماعی شما فقط در ارسال محتوا خلاصه نمیشود.با دنبال کنندگان خود باید مانند جامعه مورد نظرشان رفتار کنید و این شامل همکاری با آنها به طور منظم است.درست مثل هر رابطه،این رابطه هم خیابانی دو طرفه است.شما باید عقبگرد کنید! نه تنها پستهایی که دارای تعامل بالاتری هستند،در صورت مرتبط بودن با دیگران به دیگران نشان داده شوند ، که این برای شما مفید است ، بلکه این کاری است که به هر حال باید انجام دهید.
واقعاً به دنبال کم کردن نرخ نامزدی هستید؟در پیج خود فیلم زنده بگذارید.خواه فیس بوک، توییتر یا اینستاگرام باشد ، یک جریان مستقیم آن خیابان دو طرفه را برای برقراری ارتباط در زمان واقعی باز می کند. برای نشان دادن محصولات جدید ، میزبان پرسش و پاسخ برای دنبال کنندگان خود باشید ،یا فقط گپ بزنید.در دسترس بودن برای مخاطبان از طریق پخش مستقیم به آنها نشان می دهد که آنها را با ارزش و شایسته وقت خود می دانید،چیزی است که آنها بخاطر ان از شما قدردانی می کنند.این کار با روشی بسیار واقعی و مستقیم برند شما را در سطح دیگری انسانی می کند.
بیشتر مارک های رسانه های اجتماعی به دلیل بی توجهی به مخاطب،محتوای ضعیف و پست های متناقض از رده خارج میشوند.اگر دائماً محتوای بی ربط یا کسل کننده ارسال می کنید، مخاطب شما احتمالاً از شما خسته میشود، زیرا حس میکند برای او ارزش قائل نیستید.اگر به صورت مداوم محتوای با کیفیت ارسال کنید اما به نظرات پاسخ ندهید،کارتان اشتباه است.
10. به معیارهایی که تجزیه و تحلیل می شوند توجه کنید
بخش بزرگی از تقویت برند اجتماعی شما این است که بدانید چه کاری راباید انجام دهید و چه کاری را بهتر است انجام ندهید.از دیدگاه محتوا ، برخی پست ها باید واضح باشند:پستهایی با محتوای تصویری تقریباً همیشه بهتر از یک پست با متن ساده عمل می کنند.تصویرها نباید سیاه و سفید باشند.برای شیرجه رفتن عمیق و دیدن موفقیت ها و مشکلات خود به روشی واضح و محاسبه شده، به تجزیه و تحلیل جادوی سیاه بپردازید.
هر شبکه اجتماعی نوعی تجزیه و تحلیل ارائه می دهد که می توانید از آن استفاده کنید.این ابزارها بینشهایی در مورد چگونگی انجام کارها در پست های شما ارائه می دهند، که به شما این امکان را می دهد تا سعی کنید موفقیت های خود را تکرار کنید و از شکست در آینده جلوگیری کنید. همچنین می توانید زمان مناسب برای پست کردن را بفهمید و تقویم خود را مطابق با آن تنظیم کنید ،این فقط نوک کوه یخ است.
اگر دوست ندارید که شبکه های اجتماعی را بصورت جداگانه برای تجزیه و تحلیل داده ها بررسی کنید ،باید به یکی از چندین ابزار تحلیلی در رسانه های اجتماعی شخص ثالث مراجعه کنید. ابزارهایی مانند Buffer و Hootsuiteدر آستین های دیجیتال خود ترفندهای زیادی دارند و تجزیه و تحلیل ارائه می دهند، اگر در حال حاضر از یکی از سیستم عامل های برنامه ریزی پست برای تقویم خود استفاده می کنید،کار خوب و مفیدی است.
دیدگاهتان را بنویسید