به اطراف خود نگاه کنید، شرط می بندم شما حداقل پنج مارک در دسترس دارید. مارک هاهمه جا وجود دارند، از آنچه می پوشیم ، آنچه می خوریم،هر قطعه ای که در طول روز استفاده می کنیم – هم به صورت ناخودآگاه و هم آگاهانه.مارک های خوب از طراحی هوشمندانه لوگو گرفته تا یک عبارت جذاب یا حتی فقط سایه ای از رنگ آبی به روشی بازاریابی شده اند که باعث می شود به خاطر سپرده شوند (بله ، ما در مورد Facebook صحبت می کنیم).
بر خلاف مشاغل،سازمان ها یا افراد مشهور و افراد تأثیرگذار ،برندها نباید مشهور باشند.اما ممکن است شما خواهان این باشید که چنین اتفاقی بیفتد.به همین دلیل،باید مسئولیت برندسازی شخصی خود را بر عهده بگیرید.اگر کنترل آن را به دست نگیرید، به دیگران اجازه می دهید این کار را برای شما انجام دهند.این کار بسیار ساده است،شما باید یک عکس حرفه ای در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید که برندتان را به مردم نشان دهیدو یا درحالی که شما آنجا نشسته اید اجازه دهید شخص دیگری کارتان را برای بقیه توصیف کند و آنها را هیجان زده کند. در عوض ،نام تجاری شخصی خود را به دست بگیرید و به آن قدرت دهید.
این که شما برای شغل یا دانشکده فرم درخواست پر می کنید، یا در تلاش برای ایجاد نام برای خود به عنوان یک کارآفرین یا Freelancer هستید،در زمینه ی برندسازی شخصی اهمیت زیادی دارد و این امکان را برای شما فراهم می کند تا از چیزهایی استفاده کنید که برای رسیدن به هدفتان نیاز دارید.در ادامه ی این مقاله مانحوه کشف و دستیابی به انگیزه ها را به برایتان ذکر خواهیم کرد.
برند شخصی چیست؟
مارک تجاری شخصی تقریباً مترادف با اعتبار شما است.این ظاهری است که شما در زندگی خود نسبت به افراد در آن نشان می دهید و چه داخل و چه خارج از حرفه شما تأثیر خودرا میگذارد.
مهم نیست که خود را در مقیاس حرفه ای – دانشجویی،کاندیدای شغل ،کارمند،کارآفرین کجا ببینید- برندسازی شخصی بسیار مهم است و شامل مهارت های شما ،صلاحیت های شغلی، شخصیت و هر چیز دیگری است که شما را می سازد.بله مهم است که چگونه لباس بپوشید و صحبت کنید، اما در دنیای امروز توجه به نحوه نگاه آنلاین هم به همان اندازه مهم است.
از فهمیدن نقاط قوت و کشف تمرکزتان تا ایجاد یک وب سایت و حفظ حساب های رسانه های اجتماعی،ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید خود را به صورت حرفه ای در تمام مراحل زندگیتان به شهرت برسانید.
مزایای داشتن مارک شخصی:
با داشتن یک مارک شخصی،میتوانید داستان کاملی درباره هویت خود بسازید،به این ترتیب مردم با شما آشنا می شوند و میفهمند که واقعاً در چه زمینه ای کار میکنید.بهترین قسمت داشتن برند این است که مزایای زیادی برای شما به ارمغان می اورد:
اعتماد مردم را به خود جلب میکنید.به عبارت دیگر، با افشای اطلاعات بیشتر درباره خود، صمیمیت ایجاد میکنید تا کمتر تاجر بنظر برسید.
هویت ایجاد میکنید.برند شخصی تضمین می کند که مردم بدانند برای چه موضوعاتی می توانند به شما مراجعه کنند و این که آنها می توانند در موارد خاص به شما اعتماد کنند.
فرصت های بیشتری کسب میکنید.به احتمال زیاد با یک مارک قوی،در معرض مصاحبه های بیشتر ، پیشنهادات شغلی، تبلیغات، مخاطبین ، مشتری ها، حواشی میزبانی رویدادها و موارد دیگر خواهید بود.
خود را متمایز میکنید.یک مارک به شما امکان می دهد تا ویژگیهای منحصر به فردی را در مورد خودتان نشان دهید که شما را در حوزه تخصصتان از دیگران جدا می کند.
چگونه مارک شخصی خود را بسازید:
1. جمع آوری تمام اطلاعات
آ.خود را بهتر بشناسید
چند روش مختلف وجود دارد که می توانید شخصیت حرفه ای خود را هم از درون ارزیابی کنید و هم اینکه بفهمید جهان را چگونه درک می کنید:
نقاط قوت خود را بشناسید:باور داشته باشید که چقدر خوب هستید تا بتوانید خودتان را به یک رهبر مؤثر تبدیل کنید، بهتر ارتباط برقرار کنید و توانمندی های شخصی خودرا افزایش دهید.برای این کار می توانید از 10 نفر که همه جنبه های زندگیتان را دوست دارند،بپرسید که سه نقطه ی قوت شما چیست و سپس متداول ترین پاسخ ها را انتخاب کنید.همچنین می توانید از تست شخصیت و نقاط قوت معیار معروف مایرز-بریگز استفاده کنید یا با یک ارزیابی رایگان نقاط قوت VIA را انتخاب کنید.
احساسات و علایقتان را بشناسید:به همان اندازه که نقاط قوت شما برای فعالیتهای انجام شده در زندگی شما مهم است شناخت علایق هم مهم است. زیرا اگر کاری را از صمیم قلب خود انجام دهید،احتمالاً آن را با انگیزه و انرژی انجام خواهید داد و مطمئناً دیگران نیز متوجه خواهند شد.
ارزشهای خود را تعیین کنید:ارزش ها همان چیزی هستند که پشت ان می ایستید،مهم نیست که چه چیزی باشد.ارزشها چیزهایی هستند که از آنها عبور نمیکنید،زیرا برایتان مهم ترین جنبه ی زندگی هستند.وقتی ارزشهای شما مثبت باشند، مردم احساس بهتری در ارتباط با شما خواهند داشت.
منبع الهام خود را پیدا کنید:آیا کسی را دارید که به شما ایده های خوب بدهد؟اگر چنین کسی در زندگیتان است،به این فکر کنید که چگونه می توانید نام تجاری خود را از او تقلید کنید و روی کار او متمرکز شوید.این بدان معنا نیست که باید از روی کار او کپی کنید بلکه باید از او مشاوره بگیرید.چه چیزی باعث موفقیت آنها شد؟چرا می خواهید از آنها یاد بگیرید؟چه چیزی را می خواهید از آنها یاد بگیرید؟در حالی که به این سؤالات پاسخ می دهید،به جای تلاش کردن برای یافتن چیزی خیلی دور از حقیقت خود، با آنها صادق باشید.
ب) تجربیات تحصیلی و کاری خود را ذکر کنید
از تمام تجربه های زندگی خود که مربوط به کار و علاقه های حرفه ای شما است، از آموزش در مدرسه و برنامه های آموزشی گرفته تا کار و سرگرمی، یادداشت کنید.اینها چیزهایی هستند که شما را خاص می کنند.
علاوه براین، ایجاد این لیست به شما کمک می کند تا هنگام صحبت کردن با طرف های ذیربط (مشاغل ،مشتری ها و غیره) و همچنین به روز کردن رزومه کاری خود ،رسانه های اجتماعی، وب سایت و سایر پروژه های مبتنی بر محتوا راحت تر کار کنید.همچنین به عنوان مدرک برای پشتیبان گیری از مهارت ها و نقاط قوتتان همانطور که در بالا ذکر شد ،خدمت می کند.
ج)هدفتان را معین کنید
امیدوارید در مدت یک سال به چه اهدافی برسید؟ در پنج سال؟در 10 سال؟ داشتن یک تمرکز واقع بینانه به شما کمک می کند تا یک چشم انداز روشن برای نام تجاری خود بسازید که نه تنها شما را معرفی کند،بلکه همه افراد دیگری که با شما در ارتباط هستند را نیز معرفی میکند. به این ترتیب، وقتی در مورد خود صحبت می کنید یا دیگران در مورد شما صحبت می کنند، شما با این بینش شناخته می شوید و مردم با آن شما را به یاد خواهند آورد.
اگر از هدفتان مطمئن نیستید،از تجربیات ، احساسات و نقاط قوت خود استفاده کنید تا به موقعیت خوبی برسید.همچنین می توانید یک آزمون حرفه ای یا مرتبط با هدف مانند IKIGAI بگیرید.
عبارت IKIGAI یک مفهوم ژاپنی برای یافتن هدف یا دلیل شما برای بودن(زندگی کردن)است.باید آنچه را که دوست دارید یا آنچه که در دنیا به آن نیاز دارید و آنچه که حال شما را خوب میکند بنویسید.سپس ،آنها را با هم ترکیب کرده و هدف خود را کشف کنید.
تست ikigai به شما در تعریف brandikigai شخصی کمک می کند تا بتوانید عنوان برند خوبی برای خود انتخاب کنید.
د. مخاطبان هدف خود را بشناسید
مرحله ی اول:اول مخاطب خود را تعریف کنید. آنها افرادی هستند که در حوزه ای که شما در آن تخصص دارید فرصت هایی را ارائه می دهند. آنها واقعاً برای شما کاربردی هستند و میتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید(برای مثال، اگر تازه کار را شروع کرده باشید، آنها مدیر عامل یک شرکت Fortune 500 نیستند).و اینکه،به تعداد کافی از آنها درخواست کار کنید تا بتوانید از طریق آنها به عنوان مشتری درآمد خود را بدست آورید.
بعد از اینکه مخاطب هدف خود را پیدا کردید، زمان آن رسیده است که به نتیجه برسید.راهی برای صحبت با آنها و شروع یک رابطه حرفه ای پیدا کنید.وقتی به دنبال جلب توجه آنها هستید، سریعاً برنامه ریزی از آنچه می خواهید برای برقراری ارتباط داشته باشید،بکنید. باید بتوانید توضیح دهید که مهارتهای شما چگونه می تواند به آنها کمک کند.سرانجام لحظه ای فرامیرسد که میتوانید با آنها ارتباط چشمی برقرار کنید، بنابراین با حرفه ای بودن، اعتماد به نفس و کاریزما این کار را انجام دهید.
هـ)داستان خود را توسعه دهید
از اطلاعات بالا – نقاط قوت ، احساسات ، علاقه ها ، تجربیات ، تمرکز و مخاطب انتخاب شده هدفتان- می توانید داستان منحصر به فرد خود را بسازید. از مکالمات گرفته تا محتوای موجود در وب سایت خود،همه را به چیزی تبدیل کنید که می توانید آن را به خاطر بسپارید و بارها به اشتراک بگذارید.این امر درنهایت تن برند تجاری شخصی شما را تعیین می کند.
2. اقدامی کنید
الف)خود را به صورت حرفه ای معرفی کنید
هنگام نام گذاری برای خود،همه چیز به “صحبت کردن و راه رفتن”مربوط است.به عبارت دیگر ، چگونگی ایستادن،چگونگی صحبت کردن و چگونگی لباس پوشیدن مهمترین عواملی هستند که بر نحوه شناخت دیگران از شما تأثیر می گذارد. اطمینان حاصل کنید که در تمام حواشی زندگی ، حرفه ای ،دوستانه و سرحال بنظر برسید.این موضوع هم برای مواقع حضوری و هم به صورت آنلاین صادق است.
یکی از راه های بررسی تصویر آنلاین، Googling است.در حقیقت ،باید نام خود را به صورت آنلاین جستجو کنید تا مطمئن شوید روشی که در آنجا تصویر برداری کرده اید متناسب با تصویری است که می خواهید مشاهده شود.براساس تحقیقات انجام شده، 70 درصد از افراد استخدام شده بر اساس اطلاعات موجود در اینترنت نامزدها را رد کرده اند.بنابراین ،باید به این امر توجه جدی داشته باشید.ممیزی از اطلاعات آنلاین خود انجام داده و هرگونه عکس، فیلم ، مقاله و سایر مطالب را که می تواند تأثیر منفی بر برند شخصی شما بگذارد، پاک کنید. برای این کار می توانید به صورت دستی وارد کانال های اجتماعی خود شوید یا یک نرم افزار مانند BrandYourself دانلود کنید تا اطلاعات ناخواسته را از نتایج جستجو پاک کنید.
در کل،توجه داشته باشید که هرکسی می تواند شما را در هر زمان ببیند.بنابراین،باید همیشه آراسته و محترم بنظر برسید.
ب)برای خود اعتبار کسب کنید.
برقراری حرفه ای با ایجاد اعتبار چیزی است که نیاز به تلاش و توجه منظم دارد.شما باید در انجمن به صورت آنلاین فعال باشید.در ادامه چند پیشنهاد از روشهای موثر برای شما ذکر شده است:
مدیریت شبکه از طریق رویدادها و سایر سازمانهای مستقر در شهر و به صورت آنلاین
مربیان دیگر که کمتر در صنعت تجربه می کنند
برای دریافت راهنمایی یک مربی از خودتان جستجو کنید
داوطلب به عنوان سخنران مهمان برای رویدادهای مربوطه
در زمینه تخصصی خود روی پروژه هایی با دیگران کار کنید
میزبان رویدادهای حرفه ای خود (ساعتهای شاد ، پرسش و پاسخ ، سری بلندگوها و غیره)باشید
به سازمانها و جوامع بپیوندید و فعالانه شرکت کنید.
هنگام انتخاب آنچه باید بر روی آن تمرکز کنید ، فعالیتهایی را انتخاب کنید که واقعاً به آن علاقه دارید.نه تنها بایدد از روند کار لذت ببرید بلکه اصالت نیز به راحتی مشخص می شود.
3. مارک شخصی خود را ارائه دهید
الف)ایجاد یک وب سایت رزومه کاری
یک رزومه مقاله مطمئناً یک برگه قدرتمند برای توصیف شخصیت حرفه ای، تجربیات، مهارت ها و دستاوردهای شماست.با این وجود ،نسخه آنلاین همه اینکارها و موارد دیگر را انجام می دهد. با ایجاد یک وب سایت رزومه آنلاین،می توانید ویژگی های بسیاری را اضافه کنید که قادر به استفاده از آنها روی کاغذ نیستید.علاوه بر این ، می توانید وب سایت رزومه کاری خود را به صورت دلخواه تنظیم کنید و همه چیز را در یک مکان مرتب نگه دارید.
بنابراین کارتان را چطور شروع می کنید؟ما یک راهنمای وب سایت رزومه کاری عالی را ارائه داده ایم که کلیه مراحل، از انتخاب الگو گرفته تا اضافه کردن بخش های مربوطه، استراتژی برای سئو و بقیه ی موارد را برای شما توضیح می دهد.برای شروع کارتان، به نمونه های قالب وب سایت رزومه، از جمله نمونه هایی برای طیف گسترده ای از حرفه های محبوب مانند مشاغل گرا، دانشجویان ، طراحان گرافیک و موارد دیگر بپردازید.
اگر می خواهید وب سایت خود را یک قدم جلوتر ببرید،می توانید یک وبلاگ بسازید و مرتباً مطالب مرتبط و جالب اضافه کنید (پیشرفت بزرگی برای سئو شما).اگر به دنبال به دست آوردن پوشش مطبوعات هستید، می توانید یک کیت مطبوعاتی را به وب سایت خود اضافه کنید.مهم نیست که چه کاری انجام می دهید،به خاطر داشته باشید که در دنیای دیجیتال، تأثیرگذار بودن بیش از یک هدف است، این یک الزام است.
از یک وب سایت رزومه استفاده کنید تا بتوانید برند شخصی خود را ایجاد کنید.
ب)در رسانه های اجتماعی فعال شوید.
رسانه های اجتماعی مکان مهمی برای بازاریابی و رشد ابتکارات برندسازی شخصی شما است. همچنین یک استراتژی تبلیغاتی پیشنهادی برای هدایت ترافیک به وب سایت شما است. مکان های زیادی وجود دارد که می توانید کارخود را ارائه دهید: LinkedIn ، Facebook، Instagram، Twitter، YouTube، Medium، Pinterest و موارد دیگر.
لازم نیست در همه ی این برنامه ها فعال باشید.از آنجایی که شما یک نفر هستید، این مسئله می تواند بسیار سرنوشت ساز و به نوبه خود بسیار ناکارآمد باشد.با محبوب ترین و مرتبط ترین کانال ها شروع کنید و سپس اگر وقت داشتید می توانید در کانال های دیگری که به بهترین شکل در خدمت منافع شما هستند هم کار کنید (فیلم متمرکز، طراحی متمرکز و غیره).
به طور کلی،در ادامه برنامه هایی را ذکر میکنیم که حضور در آنها برایتان مفید است:
لینکدین برای هر مارک شخصی پیشنهاد میشود، زیرا در اصل یک رزومه بدون محدودیت صفحه است.همچنین می توانید با دیگر متخصصان و شرکت ها هم ارتباط برقرار کنید،به صورت گروهی با افراد شبکه برقرار کنید و به روز رسانی ها را به اشتراک بگذارید در اینجا چند نکته برای تکمیل پروفایل LinkedIn شما آورده شده است.
فیس بوک محبوب ترین کانال رسانه های اجتماعی است.این کانال پر از فرصت است ، از ایجاد صفحه کسب و کار در Facebook تا کمپین های تبلیغاتی و پیوستن به گروه ها به لیست بی پایان چیزهای دیگر.این کانال در اصل یک دفترچه تلفن آنلاین با تعداد زیادی منبع است. در مورد آن بیشتر فکر کنید:وقتی می خواهید اطلاعات بیشتری راجع به شخصی پیدا کنید(چطور به نظر می رسد،چه کاری انجام می دهد، با چه کسی دوست است و غیره) کجا میروید؟ احتمالاً فیس بوک.
اینستاگرام یک مرکز دائمی هزاره برای تمرکز بر جنبه های بصری از نام تجاری شما، مانند تصاویر و فیلم هاست.البته در اینستاگرام Bio شما نیز وجود دارد که مارکتان را توصیف می کند، از جمله گزینه پیوند به وب سایت شما.استوری های اینستاگرام به شما امکان می دهد تا فالورهای خود را به طور مرتب از اخبار تازه اگاه کنید و سرانجام پست های اینستاگرام مکانی عالی برای به اشتراک گذاشتن محتوای دائمی در پروفایل و فید شماست.در پست های خود از هشتگ های معروف اینستاگرام استفاده کنید تا دنبال کننده های بیشتری را بدست آورید و علاقه بیشتری به مطالب خود بدست آورید.برای ایده گرفتن از این کانال ،چند نمونه از طراحان گرافیک که از اینستاگرام برای مارک های شخصی خود استفاده می کنند آورده شده است.
کانالهای دیگری که ممکن است برایتان مفید باشد YouTube (برای فیلم ها)، Medium (برای مقالات) ، twitter (برای محتوای کوتاه متن) و Pinterest (برای ایده ها و طرح های خلاقانه) هستند.وقتی صحبت از این کانال ها می شود،همه چیز به تخصص شما در برندسازی شخصی بستگی دارد. به عبارت دیگر، همه چیز باحضور در این سیستم عاملها ارزش پیدا نمی کنند.
اگر به دنبال چیزهایی هستید که می توانید در مورد کانال های رسانه های اجتماعی ذکر شده و نام تجاری شخصی بدانید، راهنمای رسانه های اجتماعی قسمت اول (فیس بوک، اینستاگرام ، توییتر و لینکدین) و راهنمای رسانه های اجتماعی قسمت دوم (Pinterest ، Medium، و YouTube)را بررسی کنید.
برای ایده گرفتن از کانال های اجتماعی ما در Wix: LinkedIn ، Facebook ، Instagram ، YouTube ، Medium ، Twitter و Pinterest دیدن کنید.
ج)ایجاد یک آرم
آرم یک علامت بصری از مارک شما است مانند چهره شما.آرم نمادی است که همه شما و کارتان را از آن طریق خواهند شناخت.آرم چیزی است که شما می توانید در همه جا از وب سایت خود گرفته تا کانال های رسانه های اجتماعی ، کارت ویزیت ، یک رزومه و موارد دیگر از آن استفاده کنید.
آرم ندارید؟مشکلی نیست فقط در چند مرحله کوتاه می توانید با Wix Logo Maker به طراح آرم خود تبدیل شوید.این سایت پس از پاسخ دادن به چندین سؤال درباره مارکتان، به شما گزینه هایی ارائه می دهد و سپس به شما امکان می دهد گزینه دلخواه خود را تنظیم کنید.تنها کاری که باید انجام دهید اینست که فایلهای تصویری با کیفیت بالای خود را بارگیری کنید و از آنها در دارایی های تجاری خود بصورت آنلاین و آفلاین استفاده کنید.
نکات حرفه ای:از این مشخصات و لوگوی طراحی آرم پیروی کنید تا مطمئن شوید که آرم شما فقط حرفه ای نیست بلکه قانع کننده هم هست.
یک آرم برای مارک شخصی خود بسازید.
د)یک آدرس ایمیل مارک دار بگیرید.
متأسفانه، آدرس ایمیل غیرحرفه ای یک مشکل اساسی برای 35 درصد کارفرمایان است.هنگام برقراری ارتباط با مشتریان، کارفرمایان آینده، مربیان و سایر افراد در زندگی حرفه ای خود، می توانید چشمگیرترین ظاهر ممکن را از آن خود کنید. برای این اتفاق،داشتن یک آدرس ایمیل سفارشی ضروری است.
می توانید همین امروز به راحتی شروع به کار کرده و یک آدرس ایمیل سفارشی بسازید.این به معنای قرار دادن دامنه وب سایت شما به عنوان ایمیلتان است.به عنوان مثال info@joesconsulting.com،به جای joesconsulting@gmail.com بصورت حرفه ای تر استفاده میشود.این تغییر کوچک باعث شگفتی برای شهرت شما خواهد شد،به ما اعتماد کنید.
یک آدرس ایمیل سفارشی برای نام تجاری شخصی خود بسازید.
راههای لازم برای برندسازی شخصی:
اقدام به.اگر مارک شخصی خود را مدیریت نکنید، شخص دیگری اینکار را خواهد شد.
با تجزیه نقاط قوت،ارزش ها،تجربیات و مخاطبان کانال هدف خود راپیدا کنید.
هدف خود را به یک داستان به یاد ماندنی تبدیل کنید و آن را در هر جایی که می توانید به اشتراک بگذارید(رسانه های اجتماعی، وب سایت، مکالمات و غیره.)
از نحوه حضور خود در کلیه لحظات زندگی، چه به صورت آنلاین و چه آفلاین آگاه باشید.
اعتبار خود را با پیوستن به جوامع و سازمانهایی که با هدف شما هماهنگ هستند، بسازید.
دارایی های حرفه ای خود را بسازید:وب سایت ، آرم، ایمیل تجاری و حساب های رسانه های اجتماعی با مارک را از سر بگیرید.
همیشه معتبر باشید.
دیدگاهتان را بنویسید